Selasa, 22 Mei 2012

PENGALAMAN SEROM 2012

As salam, salam sejahtera dan salam pengakap! SP sebenarnya agak sibuk selepas mengikuti Selangor Rovermoot 2012. Walaupun letihnya belum hilang, tapi SP enjoy dapat melasak kembali. Maklumlah dah lama tak layan camping.

Setelah perancangan dibuat dan pelbagai halangan dan cubaan yang datang, akhirnya, Kontijen PPM Daerah Kapar yang disertai oleh Krew Kelana A dan Krew Kelana C telah memuktamadkan untuk menyertai Selangor Rovermoot 20012 yang diadakan di Kem Mutiara Semenyih, Training & Eco Resort, Kajang. Krew Kelana A PPM Kapar dah gerak awal dengan Pemimpin pada malam 3 Mei 2012.


Pada 4 Mei 2012 SP dan Krew Kelana C tiba petang dan terus dirikan gejet setelah melapor pada urusetia dan telah diletakkan di Subcam Sg. Tekala. Subcamp lain ialah Sg. Gabai, Sg. Lui, Sg. Lalang dan Sg. Merab. Untuk makluman SP adalah Ketua Kontijen PPM Daerah Kapar dan selepas perjumpaan Ketua-Ketua Kontijien dengan urusetia pada petang tuh.... SP dipilih jadi Ketua Subcamp Sg. Tekala. Ya tuhan... Kontijen dari Subcamp Sg. Tekala ialah Kapar, Kedah, Johor, Sepang dan Kuala Langat kalau tak silap...


Malam pertama kena cari wakil subcamp bagi aktiviti 'Public Speaking' bertajuk 'Bridging Human Being and Invironment' lebih kurang macam tu lah. Lepas tu ada permainan dan nyanyian pengakap. Dasyat juga 'Ikan' malam tuh.

Pada 5 Mei 2012 aktiviti SEROM  bagi Subcamp Sg. Tekala pagi tu adalah Ham Radio, Kod Morse dan Pameran. SP pun join juga aktiviti tersebut. Dengar penjelasan Aman Palestin daripada En. Azmir dan layan Kod morse aktiviti. Perghh letih berjalan, musang tak jumpa gak. Last-last angkat bendera putih sebab dah letih berjalan. Rupanya equipment failure. Takpelah....
Sungguh-sungguh dan bersemangat En. Azmir memberikan penerangan mengenai NGO Aman Palestin dan situasi semasa di Palestin.

Lepas rehat tengahari aktiviti seterusnya adalah aktiviti kemasyarakatan di luar kem kat Kg. Orang Asli Sg. Tekala. Potong rumput, sapu sampah dan bersihkan kawasan Balairaya diorang. Pergi dan balik jalan kaki.

Tepat 1700 Majlis Perasmian Pembukaan SEROM 2012 dijalankan dan dirasmikan Ketua Pengakap Negara. SP sebagai Ketua Subcamp dan lain-lain delegasi kena duduk kat depan. Meremang rasanya bila semangat pengakap tu datang balik.
Ketua Pengakap Negara dan Dif-Dif Kehormat berjalan masuk ke Pentas Perasmian.

Pemeriksaan Barisan Kawalan Kehormat

Ucapan Ringkas Pengerusi SEROM 2012 En. Hafiz Bin Hamdan. Dari PPM Kapar tuh...

Ucapan Ketua Pengakap Negara diselang-selikan dengan seloka, pantun dan nasihat serta ucapan perasmian pembukaan SEROM 2012 

Korang nampak SP tak? Alah pura-pura nampak dahlah.

Suasana Perasmian SEROM 2012

Ketua Pengakap Negara bersalaman dengan peserta SEROM 2012 sejurus majlis perasmian

Malam aktiviti Kebudayaan Setempat. Urusetia mengetengahkan tarian Orang Asli. Masing-masing belajar tarian sewang. Hawai ke kanan, hawai ke kiri, suka bebenor budak-budak nih. Lepas tu apalagi kemunculan 'Ikan' memang dinantikan. Nyanyian dan permainan pengakap. Layan...
Budak-budak kelana suka benor dengan tarian sewang nih. Hawai ke kanan, hawai ke kiri, hawai ke depan, hawai ke belakang. Eaaaaaaaa, eaaaaaaaaa. Layan jugak.

Pada 6 Mei 2012 diteruskan dengan aktiviti trekking. Perghh wa cakap lu. Memang mencabar gila dan terbaik. Naik semput SP dibuatnya. Maklumlah dah lama tak melasak. Mencungap juga dibuatnya. Sherpa 'Bujang' SP tengok rilek jer. Trek memang mencabar. Ada lereng menegak, curam, nyamuk lagi.. Mandi peluhlah. Sorilah gambar takdak...

Lepas makan tengahari aktiviti diteruskan dengan aktiviti menanam pokok dan aktiviti air. Dimulakan dengan aktiviti water confident (pakai BA) terapung atas tasik. Lepas cop, layan berkayak plak. Aduh sakit pinggang dibuatnya. Lepas kayak aktiviti merentas tasik. Berendam lagi..lepas cop cepat-cepat pergi aktiviti 'tubing'. Mak aih deras gak air sungai kat depan kem nih. Duduk atas pelampung dan hanyut. Habis semua tebing, pokok kat tebing ngan tunggul disondolnya.

Aktiviti kayak dan merentas tasik.

Merentas tasik best gak...

Tubing perghh.. ngeri beb. Habis segala pokok bakau kau langgar Ramlee (dialog Pendekar Bujang Lapok).

Malam tu aktiviti surat hanyut (tugasan super spontan) dan persembahan kontijen. Perghh layan... lupakan penat. Nyanyi dan joget tak ingat penat. Malam tu Kontijen Kelantan dan UPSI dah gerak balik. Adios...
SP rasa persembahan terbaik adalah daripada Kontijen Terengganu.'Nanananana... Tganu Kite!'. Cayalah korang.

Aktiviti yang paling ditunggu-tunggu.

Persembahan Kontijen PPM Daerah Kapar.

Berikut adalah suasana di tapak perkhemahan yang sempat SP rakam untuk tatapan bersama.

Pintu gerbang dan tapak perkhemahan Kontijen PPM Daerah Kapar

Tiang bendara. Tak cukup tinggi. Macam SP gak...

Bergambar sebelum beraktiviti....

Gejet meja.. Jahanam...
Bersama tukang masak kontijen...

Pening SP nak melayan bebudak nih... Macam-macam ragam.

Makan stail cam makan nasi ambeng. Jawalah katakan.

Kontijen PPM Daerah Kapar menang aktiviti buat pintu gerbang lagi... Terbaek...

SP dan krew bergambar dengan Kontijen PPM Negeri Johor.

Semasa aktiviti pameran.

Pengakap OKU pun turun beb... Dasatlah korang. SP tabik spring!!! Wow hebat, wow hebat.

7 Mei 2012 hari akhir (Isnin) upacara penutupan di dalam dewan kem. Perasmian penutupan oleh SC Negeri Selangor dan penyampaian sijil dan Hadiah. Tak sangka Subcamp Sg. Tekala juara pintu gerbang. Lepas upacara penutup, semua kontijen turunkan khemah dan gejet. Berkhemas dan pulang.
Suasana Majlis Penutup SEROM 2012 yang diadakan didalam dewan.

Masing-masing muka dah layu. Ni kes tak cukup tido ke apa?

Alhamdulillah suatu kenangan yang tidak dapat dilupakan pada aktiviti julung kali Rovermoot Pengakap Negeri Selangor ini dianjurkan. Semoga segala kelemahan yang ada berjaya ditingkatkan untuk aktiviti akan datang. Salam sayang dari SP. Sekali berpengakap terus berpengakap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan